«طرح شماره ۱»
طرح پژوهشی «بررسی تعداد انجمنها و قطبهای علمی و مأموریتهای آنها در حوزه پژوهش و فناوری در سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه»
مجری طرح:
- دکتر فاطمه پرهام، عضو هیئت علمی گروه مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه علامه طباطبائی
همکار اصلی طرح:
- دکتر حمیده نعمتی لفمجانی، استادیار گروه زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
دستیاران پژوهشی ارشد:
- علی ارجمندی نهند
- شهرزاد رادمنش
- امیررضا عمرانی
- سامان سلیمانی کجل
- حسین غلامحسین نیا سماکوش
- ساغر خادم بقا
سایر دستیاران پژوهشی:
- زهرا کبیران
- هدیه رشیدی
- آتنا کمالی راد
- الناز عیوضی
- زهرا غلامی
- مهدیه جهانی
- زهرا ملا زینلی
- فاطمه بیگدلی
- هلیا ساسانی
- نگار قاسمی فر
- کیمیا واشقانی فراهانی
- هستی سید ابراهیمی
- آوین خانجانی
مدت طرح:
آبان ماه سال ۱۴۰۲ تا آبان ماه سال ۱۴۰۳
نهاد سفارشدهنده:
مرکز مطالعات و همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
نهاد مجری:
پژوهشکده مطالعات ترجمه دانشگاه علامه طباطبایی
هدف طرح:
هدف از این مطالعه شناسایی انجمنهای علمی و قطبهای علمی در سه کشور فرانسه انگلیس و آمریکا و بررسی حوزههای کلیدی و فعالیتهای مرتبط است. تحقیق حاضر بهمنظور تهیه فهرستی جامع از تعداد حوزههای تخصصی و حوزههای عملیاتی این نهادها انجام شد. پس از تجزیه و تحلیل قوانین و مقررات آنها، بررسی اجزای اصلی اساسنامهها مانند الزامات عضویت، مکانیسمهای تأمین مالی، ساختارهای حکومتی و فعالیتهای معمول انجام شد.
دادهها از طریق پایگاههای داده آنلاین وبسایتهای نهادی و منابع علمی بادقت جمعآوری شد. نهادها به دو گروه «انجمنهای علمی» و «قطبهای علمی» تقسیم شدند و سپس بر اساس کشور مبدا آنها تقسیم بندی شدند. دادههای جمعآوری شده بهصورت جدولی ارائه شد که نمایانگر تعداد سازمانها در هر کشور حوزه های تخصصی آنها و فعالیتهای اصلی آنها است.
تجزیه و تحلیل اطلاعات قابل توجهی در مورد چارچوبهای عملیاتی و مدلهای مدیریتی این سازمانها را آشکار کرد. ویژگیهای مشترک در قوانین و مقررات شامل معیارهای عضویت منابع مالی و شیوههای مدیریتی بررسی شدند. فعالیتهای عمومی عمدتاً شامل تحقیقات آموزش کنفرانسها و انتشارات بود.
در نتیجه این مطالعه بر نقش حیاتی انجمن های علمی و قطبهای علمی در تقویت پیشرفتهای علمی و آکادمیک تأکید دارد. نتایج این یافته ها نشان میدهد که تقویت همکاری بین چنین نهادهایی میتواند نوآوری و انتشار دانش را بیشتر ارتقا دهد.