طرح شماره ۱ - بررسی تعداد انجمنها و قطبهای علمی و مأموریتهای آنها در حوزه پژوهش و فناوری در سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه
مجری طرح:
- دکتر فاطمه پرهام، عضو هیئت علمی گروه مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه علامه طباطبائی و رئیس پژوهشکده مطالعات ترجمه
همکار اصلی طرح:
- دکتر حمیده نعمتی لفمجانی، استادیار گروه زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
دستیاران پژوهشی ارشد:
- علی ارجمندی نهند
- شهرزاد رادمنش
- امیررضا عمرانی
- سامان سلیمانی کجل
- حسین غلامحسین نیا سماکوش
- ساغر خادم بقا
سایر دستیاران پژوهشی:
- زهرا کبیران
- هدیه رشیدی
- آتنا کمالی راد
- الناز عیوضی
- زهرا غلامی
- مهدیه جهانی
- زهرا ملا زینلی
- فاطمه بیگدلی
- هلیا ساسانی
- نگار قاسمی فر
- کیمیا واشقانی فراهانی
- هستی سید ابراهیمی
- آوین خانجانی
مدت طرح:
آبان ماه ۱۴۰۲ - آبان ماه ۱۴۰۳
نهاد سفارشدهنده:
مرکز مطالعات و همکاریهای علمی بینالمللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
نهاد مجری:
پژوهشکده مطالعات ترجمه دانشگاه علامه طباطبائی
هدف طرح:
هدف از این طرح شناسایی انجمنهای علمی و قطبهای علمی در سه کشور فرانسه، انگلیس و آمریکا و بررسی حوزههای کلیدی و فعالیتهای آنها است. طرح حاضر بهمنظور تهیه فهرستی جامع از تعداد، حوزههای تخصصی، و حوزههای عملیاتی این نهادها انجام شد. پس از تجزیه و تحلیل قوانین و مقررات این نهادها، بررسی اجزای اصلی اساسنامهها مانند الزامات عضویت، مکانیسمهای تأمین مالی، ساختارهای حکومتی و فعالیتهای معمول انجام شد.
دادهها از طریق پایگاههای داده آنلاین وبسایتهای نهادی و منابع علمی بادقت جمعآوری شد. نهادها به دو گروه «انجمنهای علمی» و «قطبهای علمی» تقسیم شدند و سپس بر اساس کشور مبدا آنها تقسیم بندی شدند. دادههای جمعآوری شده بهصورت جدولی ارائه شد که نمایانگر تعداد سازمانها در هر کشور حوزه های تخصصی آنها و فعالیتهای اصلی آنها است.
تجزیه و تحلیل اطلاعات قابل توجهی در مورد چارچوبهای عملیاتی و مدلهای مدیریتی این سازمانها را آشکار کرد. ویژگیهای مشترک در قوانین و مقررات شامل معیارهای عضویت منابع مالی و شیوههای مدیریتی بررسی شدند. فعالیتهای عمومی عمدتا شامل تحقیقات، آموزش، کنفرانسها، و انتشارات بود.
در نتیجه این طرح پژوهشی بر نقش حیاتی انجمنهای علمی و قطبهای علمی در پیشرفتهای علمی و آکادمیک تأکید دارد. نتایج این یافتهها نشان میدهد که تقویت همکاری بین چنین نهادهایی میتواند نوآوری و انتشار دانش را بیشتر ارتقا دهد.